Дистанційне навчання

З метою забезпечення системності та неперервності освітнього процесу, особливо в період загострення респіраторних хвороб, ускладнення епідемічної ситуації, спричиненої COVID-19, в закладі створено відділення дистанційної роботи. До складу входять: представники методичних об’єднань, координують діяльність закладу по організації дистанційного навчання заступники директора, технічний супровід здійснює вчитель інформатики.

Взаємодія всіх учасників освітнього процесу — один з найважливіших факторів успішного функціонування шкільної спільноти, тому дистанційне навчання не є винятком. Як визначено в наказі Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115 “Деякі питання організації дистанційного навчання”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 вересня 2020р. за № 941/35224, дистанційне навчання — це індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціальному середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.

Підготовчий процес. Дистанційна форма навчання передбачає доступ до інтернету, технічне забезпечення (комп’ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу, тому перед початком нового навчального року проведено моніторинг ресурсного забезпечення засобів дистанційного навчання всіх учасників освітнього процесу. Організовуються методичні студії для педагогів з метою ознайомлення, вдосконалення, обміном досвіду роботи по дистанційному навчанню. Серпневою педрадою затверджуються основні електронні платформи, інструменти, які будуть використовуватись в умовах дистанційного навчання. Оскільки в закладі навчаються діти з особливими освітніми потребами, тому доцільно використовувати 1-2 електронні платформи, які будуть спільними для всіх учнів початкової та основної школи, а також слід пам’ятати про інформаційну безпеку (уважно ознайомитись із правилами використання платформ і, наскільки можливо, мінімізувати обсяг персональних даних, які фіксуються на них). Але можуть бути і винятки по використанню інструментів дистанційного навчання як в сторону їх збільшення так і зменшення, все залежить від: потенційних можливостей та індивідуальних особливостей розвитку кожної дитини, рівня опанування засобів дистанційного навчання учнем, соціальних умов та ін.

Педагогічна закладу ухвалила рішення, що основними інструментами та засобами дистанційного навчання в 2021/2022 н.р. будуть:

  1. Для розміщення, виконання та перевірки завдань як в початковій так основній школі - платформа Google Classroom (https://classroom.google. com). Це сервіс, що пов’язує Google Docs, Google Drive і Gmail, дозволяє організувати онлайн-навчання, використовуючи відео-, текстову та графічну інформацію. Учитель/ка має змогу проводити тестування, контролювати, систематизувати, оцінювати діяльність, переглядати результати виконання вправ, застосовувати різні форми оцінювання, коментувати й організовувати ефективне спілкування з учнями в режимі реального часу.

  2. Для проведення онлайн-занять:

  • Початкова школа - Google Meet- сервіс для проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей. Для цього потрібно створити обліковий запис в Google. Безкоштовна версія програми дозволяє проводити відео конференцію в необмеженому часі.

  • Основна школа - Zoom — сервіс для проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей. Для цього потрібно створити обліковий запис. Безкоштовна версія програми дозволяє проводити відеоконференцію тривалістю 40 хвилин, однак на період пандемії сервіс зняв це обмеження. Zoom підходить для індивідуальних та групових занять .

Дошкільне відділення здійснюватиме дистанційний супровід за допомогою платформи Skype.

Додатковими засобами та інструментами дистанційного навчання в 2021/2022 році можуть бути: Skype, ClassDojo, LearningApps.org, Padlet.com, Moodle, Human Школа, Edmodo, Flipgrid, Quizlet, а також інші інструменти, що допоможуть вчителю краще організувати дистанційне навчання.

Організація дистанційного навчання школярів різного віку. Дистанційне навчання здійснюватиметься з дотриманням принципів доступності та врахування індивідуальних потреб дітей. Воно буде посильним для всіх учасників освітнього процесу. Завдання педагога, який організовує дистанційне навчання, чітко враховувати: вікову категорію ( працюємо з дошкільниками, учнями початкової чи основної школи), методику викладання навчального матеріалу. Якщо хочемо досягти позитивних успіхів, то як і у будь-якому процесі, в основі мають бути інтереси, особливості, можливості самої дитини.

Дистанційне навчання може здійснюватись у двох режимах: синхронному (всі учасники освітнього процесу одночасно перебувають у веб-середовищі) чи асинхронному (освітній процес здійснюється за зручним для вчителів та учнів графіком). Відмінністю між синхронним і асинхронним режимами є миттєві повідомлення та негайний зворотний зв’язок. Асинхронний режим не дає можливості такого типу взаємодії.

Дошкілля. Педагоги «дошкільники» в умовах дистанційного навчання здійснюють дистанційний супровід своїх вихованців. Тут діє чітко налагоджена робота з батьками, які допомагатимуть дитині. Логопед, сурдопедагог, реабілітолог надають рекомендації батькам у зручний для них спосіб, розміщують на сайті школи записані заздалегідь відео-уроки, ретельно підібрані завдання.

Початкова школа. Організовувати роботу найменших учнів мають допомогти дорослі. Для початку обговорюються правила навчання, розклад уроків. В жодному разі не копіюється класно-урочна система в онлайн-форматі. Так само не підійде і традиційна структура уроку. В дистанційному уроці ефективніше запланувати: мінімум пояснень, максимум інтерактиву. Не варто починати дистанційне навчання з нової теми. Завдання вчитель створює таким чином, щоб вони були орієнтовані на взаємодію з учнями. Викладання матеріалу протягом 35-40 хвилин є не ефективним. Тому буде враховано особливості сприйняття навчального матеріалу учнями. Учні долучатимуться до вчителя за розкладом, в якому визначається час початку кожного уроку. Учням надаються чіткі інструкції. Частину уроку буде використовуватись для відеопояснення нового матеріалу залежно від теми, з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей. Вчителю важливо прорахувати свої дії та види робіт, передбачити час на розв’язування практичних завдань, використовуючи при цьому різні інструменти дистанційного навчання, врахувати результати роботи та зворотний зв’язок.

Під час дистанційного навчання в синхронному режимі, коли діти нерухомо сидять біля екрана, не варто забувати про чергування розумової активності з фізичною, пропонуючи руханки та ігри, проводячи гімнастику для очей. Решта роботи відбувається в асинхронному режимі: учні, одержавши вказівки, самостійно виконують завдання.

Основна школа. Викликом дистанційного навчання для учнів основної школи є велика кількість предметів, які викладаються різними вчителями. Кожен педагог має власні підходи, методики, надає перевагу різним цифровим інструментам. Тому дуже важливо узгодити базові засади взаємодії, для того щоб не перевантажувати учнів надмірною кількістю платформ та засобів навчання. Навчання здійснюється синхронно та асинхронно. Кожен вчитель вирішує індивідуально в якому режимі він працює, опираючись на індивідуальні можливості своїх учнів. Застосовується накопичувальна система оцінювання, за якої учень може обрати, які саме завдання виконати для отримання достатнього балу. Вчитель надає рекомендації щодо перегляду тематичних вебінарів, фрагментів або й цілих онлайн-курсів на доступних платформах дистанційного навчання. Всі домашні завдання розміщуються на сайті школи та в групах VIBER.

Особливості оцінювання та контролю. Повідомляючи учням завдання, окрім чіткої інструкції щодо порядку його виконання, вчитель має повідомити термін, до якого потрібно здати цю роботу. Необхідно надавати учням достатньо часу на виконання завдань, з урахуванням можливих труднощів під час роботи з незнайомими платформами, перебоями функціонування інтернету. Важливо не допускати перевантаження учнів завданнями з різних предметів, а дотримуватись збалансованого та узгодженого підходу між усіма вчителями, які працюють у певному класі. Варто пам’ятати, що в дистанційному режимі учням потрібно більше часу, ніж у класі, щоб упоратись із більшістю завдань. Доцільно диференціювати завдання, позначати деякі з них як необов’язкові або рекомендувати їх лише для окремих учнів. Деяку частину завдань можна не оцінювати, лише фіксувати факт їх виконання.

Якщо у класі є діти, в яких немає доступу до електронних ресурсів, то основне навчання для таких учнів відбувається за підручником. Завдання передаються телефоном чи іншими доступними засобами спілкування. Ці завдання будуть максимально деталізуватися, міститимуть не лише перелік, а й роз’яснення порядку, алгоритму опрацювання тем і виконання завдань. Оскільки така дитина більше за однолітків обмежена в спілкуванні, педагогу варто передбачити для таких учнів індивідуальні консультації і враховувати, що дитині після повернення до очного навчання знадобиться додаткова підтримка.

Моніторинг проведення онлайн-уроків педагогами здійснюється за допомогою гугл-таблиці, де зазначені посилання, дати проведення онлайн-уроків педагогами закладу у всіх 17-ти класах.

Перейти за посиланням: https://docs.google.com/spreadsheets/d/18RBw9OIwqxR70vYzxlWtdVKAFSF6M1800INPacSmTto/edit#gid=0&fvid=1590426222 або за QR-кодом.